24 Ekim 2017 SALI |
Resmî Gazete |
Sayı : 30220 |
TEBLİĞ |
||
Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından: TARIMSAL YAYIM VE
DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ
YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2017/34) BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal
yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya
kavuşmasını sağlamak üzere tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek tarım danışmanı ile kuruluşlar ve sorumlulukları,
desteklemeye başvuracak kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler,
desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai
sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE
3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 5/6/2017
tarihli ve 2017/10465 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
2017 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar ile 8/9/2006
tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) AKS
belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi, b)
Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık ve Koloni Bildirim Formu
beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından tutulan kayıt sistemini, c)
Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını, ç)
Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü, d) Banka
şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini, e)
Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını, f) Bilgi
sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Bilgi Sistemini, g)
Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir
üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve
tüzel kişileri, ğ)
Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin
kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin
bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt
sistemlerini, h) ÇKS
belgesi: Tarımsal işletmelerin 2017 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren,
il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi, ı)
Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi
Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi
hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına alındığı TÜRKVET veri tabanını, i)
İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini, j) İl
teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık il teknik komitesini, k)
Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi
Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt sistemini, l)
Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici örgütlerini, m)
Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık merkez teknik komitesini, n)
Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün,
hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri
tabanını, o)
Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp veri tabanına işlendikten
sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve bilgisayardan il ve ilçe
müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan sahibine verilen belge veya
listeyi, ö) Sertifika:
Yönetmelik hükümlerine göre kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını, p) SGK:
Sosyal Güvenlik Kurumunu, r) Sivil
toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif ve birlikleri, s) Su
ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili
bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme
ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin
bir alt bileşeni olan kayıt sistemini, ş) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan
yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından
verilen belgeyi, t) Tarım
danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri, u)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri ve ziraat odalarınca
tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak
ücret karşılığında yürütülen hizmetleri, ü)
Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal
ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu
tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya
yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi, v)
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlara sunduğu tarımsal danışmanlık hizmeti için ödenen desteği, y)
Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama
Esaslarını, z)
Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların üst birliklerini, aa)
Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli
kalma niyetiyle oturulan yeri, bb)
Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer
adreslerini gösteren belgeyi, cc)
Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini, çç)
Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal
danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, lisans ve lisansüstü
mezun kişiyi, dd)
Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği, ee)
Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat
Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki
belgesine sahip meslek kuruluşlarını, ifade
eder. İKİNCİ BÖLÜM Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları MADDE
5 – (1) Destekleme kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları
sağlamak zorundadır: a)
Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt
sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt
sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi
Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak. b)
Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak: 1) Örtü
altında en az üç dekar alanda üretim yapmak. 2)
Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak. 3) Tarla
ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak
kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda
üretim yapmak. 4)
Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak
kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en
az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş
hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak. 5)
Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak. 6) Su
ürünleri üretim tesisine sahip olmak. 7)
Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5.000 adet, et
üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak. 8)
Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerde
belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak. (2)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır
bulundurmakla sorumludur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar, sorumlulukları, tarımsal danışmanlık
hizmeti ve giderler MADDE
6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında
bünyelerinde tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici
örgütleri tarımsal danışmanlık hizmeti verebilir. (2)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez. b)
Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır, son sayfa imzalanır
ve sözleşme süresi en az on iki aydır. c)
Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer
alan hükümler doğrultusunda sunulur. ç) 2016
yılı TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri 2016 yılı TYDD
hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa sözleşmeleri
geçerli olur veya 2016 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri yenilendiğinde, 2016 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden
itibaren en az on iki aydır. 2016 yılı TYDD kapsamında olmayan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri ise bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra
başlamak üzere en az on iki aylık olarak düzenlenir. d)
Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde
belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi durumunda,
TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir. e)
İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler
ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur. f)
Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek
taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir. g)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım
danışmanının ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik, boşanma, eğitim
durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine getirme ve kamuda görev
alma sebeplerinden dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki
danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait
bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe
müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa
bildirilir. ğ)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım
danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden dolayı tarım danışmanı sertifikasının
geçici iptali veya tarım danışmanı sertifikasının iptali nedenleri ile bu
Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir
defadan fazla değiştirilemez. h)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan tarım
danışmanının sertifika bölümü, sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri
tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım
Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve Ege Bölgelerinde
bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan Ziraat
Odası ve Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya sahip en az bir
tarım danışmanı istihdam edilir. 2016 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam
edilen ve halihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları
bu fıkrada belirtilen hükümlerin dışındadır. ı)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında
imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az olamaz.
2016 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım danışmanlarının kuruluşlarda
istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım danışmanı yerine istihdam edilen
kişiler bu hükmün dışındadır. i)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek
zorundadır. j)
TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici örgütlerinde bu Tebliğin uygulama
süresince yönetici istihdam etme şartı aranmaz. k)
Dördüncü fıkrada yer alan tarımsal danışmanlık hizmet giderlerine ait fatura
ve diğer belgeler kuruluşta muhafaza edilerek denetimlerde ibraz edilir. l)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin
herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere, men edildiği süre boyunca
TYDD kapsamında hizmet sunamaz. m) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanının hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal
işletmelerde meydana gelen eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile
Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye
konu olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal
danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu
edilemez. (3)
Kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar
aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında
belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi Uygulama Esaslarında
belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince
geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında azaltabilir. b)
Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar
ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon,
tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi kursu, çiftçi inceleme gezisi düzenler;
liflet/broşür ve afiş hazırlar. Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler için
düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar
Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım
programları dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek faaliyetlerin
sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu
belirlemeye yetkilidir. c)
İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir. ç)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir. (4)Tarımsal
danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki kalemlerden oluşur: a)
Personel giderleri. b) Büro
giderleri. c)
Malzeme giderleri. ç) Diğer
giderler. d)
Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin tamamı sadece tarım
danışmanı maaşı ve sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık
faaliyetinin diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım
danışmanının aylık maaş ve sigorta giderleri toplamı en az iki bin dokuz yüz
on altı Türk Lirasıdır. (5)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak
üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak
şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret
için fatura düzenlenir. (6)
Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren
tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler
aşağıda belirtilmiştir: a)
Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak. b)
Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik
yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama sistemlerini ve alternatif
tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım - İyi Tarım Uygulamaları gibi
sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını
sağlamak. c)
Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı konusunda tarımsal
işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek. ç)
Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi
vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile işletme
ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek. (7)
Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler
aşağıdadır: a)
Bakanlığımız görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal
işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve
veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak. b)
Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek,
yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili işletme
ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek. c)
İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve
teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve
hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye
yardımcı olmak. ç)
Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak,
konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve
fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları
uygulamak. d)
Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla, hastalık teşhisi
için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama çalışmalarında
bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda (hayati tehlike
durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini yönlendirmek. e) Su
ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım
danışmanları (a) ve (b) bentlerinde belirtilen görevlerden sorumludur. (8)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların hizmet verebileceği il ve
ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır: a)
Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş
birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler. b)
Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet
verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. (9)
Kuruluşlarda çalışan tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte
belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar. Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kuruluşların denetlenmesi MADDE
7 – (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü
başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur. Komisyonun oluşumunda,
varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere
Bakanlık teknik personeli görevlendirilir. b)
Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşları şikâyet, ihbar gibi
olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere,
bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az iki defa denetler. c)
Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşları, Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler. ç) İl
müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında
oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme
yapabilir. d)
Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik
elemandan oluşan heyet, denetlenen kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar ve tutanak
düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların bürosunun bulunduğu
ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası
koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe
komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından
görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20
ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri uygulanır. e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır.
Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir. f)
Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kuruluşların durumları İl
Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde
belirtilen hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz,
Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır. g) Bu
Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme sürecinde
haklarında olumsuz rapor tutulan kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün
talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur. ğ)
Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kuruluşların TYDD
ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan kuruluşların TYDD ödemelerini
durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu kuruluşlara, idari ve adli işlemler
sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme
yapılmaz. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme Başvuracak
kuruluşlar ve istenecek belgeler MADDE
8 – (1) Tarımsal işletmeler ile
imzalanan sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci
fıkrasında belirtilen kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir. (2)
TYDD’ye başvuracak kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili kişiler
aşağıdadır: a)
Ziraat Odası Başkanı. b)
Birlik Başkanı. c)
Kooperatif Başkanı. (3)
Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıdadır: a)
Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname ile Ek-2’de yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda Bulunan Kuruluşa Ait Bilgi
Formu. b)
Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda düzenlenecek ve bir
tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme sayısı Uygulama
Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak üzere, Ek-3’te yer alan icmal. c) Her
tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarla
yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi. ç)
Ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan alınan belge. d)
Ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına
dair ilgili kurumdan alınan belge. e)
İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda
bulunabilecek kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti. f)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için
aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı: 1) ÇKS
belgesi. 2) AKS
belgesi. 3) Örtü
altı kayıt sistemi belgesi. 4) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi. 5)
Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti. 6)
Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste. 7)
Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı. 8)
Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü
durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden
alınan onaylı işletme tescil belgesi. 9)
Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi
Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması
uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce
düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge. (4)
TYDD’ye başvuran kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı, nüfus kayıt
sisteminden yerleşim yeri ve diğer adres belgesini alır. Bu belgede
belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (i)
bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olur. Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri MADDE
9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru
işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır: a)
TYDD’den faydalanmak isteyen kuruluşlar, 30/10/2017 günü mesai bitimine kadar
istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi
var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü
bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru yapılır. b)
Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe
İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce
son başvuru tarihinden itibaren beş gün içerisinde bilgi sistemine kayıt
edilerek il müdürlüğüne gönderilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan,
Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl
İcmali çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden yedi gün sonra il
ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda
bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı
süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il
teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen
değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri alınır.
Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz. c)
Tarımsal işletme birden fazla kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış
sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal
faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı
sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine
göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kuruluş
icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin
yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili
belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz. ç)
İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi
halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip eden
ilk iş günü gerçekleştirilir. d)
Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün
içinde yazılı olarak Başkanlığa gönderilir. e)
Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde verilen itiraz
dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde
yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz. f)
TYDD’ye başvurmuş olan kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için toplam TYDD tutarı %10 oranında,
kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası
için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce uyarma cezası alıp sonrasında
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40 oranında azaltılır. Kınama üstü
ceza verilmiş kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. g)
Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek
taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden
çıkartılır. (2) TYDD
birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce tarım danışmanının sözleşme
yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren
belge ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa
gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir: a)
31/12/2017 tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci dilim ödemeye esas il
icmali, 30/10/2018 tarihinden sonra gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye
esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı
tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve
6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun banka veya diğer
banka maaş dekontları TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. b)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile 31/12/2017 tarihinden
önce il müdürlüğüne teslim eder veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i
kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından
teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır. c)
Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek olan toplam TYDD tutarının
%10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan,
birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir. ç)
Birinci fıkranın (f) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde
bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. İl/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimi müteakip, bu
Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 31/12/2017 tarihinde birinci
dilim ve 30/10/2018 tarihinden sonra yapılacak olan ikinci dilim ödemesine
ait kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş
gün içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on
gün içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında
uyarma veya kınama cezası uygulanan kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın
kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda,
itiraz olması halinde ise Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik
hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen
karara göre Başkanlığa gönderilir. d) Geri
ödemesi olan kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra
Başkanlığa gönderilir. e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa, 10 uncu maddenin sekizinci
fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet sunumu tamamlandıktan sonra Ek-7’de
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali ve Ek-11’de yer alan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında
Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım Danışmanları İçin Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak
üzere Başkanlığa gönderilir. f)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve
Uygulama Esaslarında belirtilen form ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim
edene kadar kuruluşların ödeme icmalleri düzenlenmez. g)
Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak
üzere, ilgili birime gönderilir. ğ)
Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip
Banka tarafından yapılır. Ödeme MADDE
10 – (1) TYDD’ye başvuran
kuruluşlara, Uygulama Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü
maddenin birinci fıkrasının (j) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi
ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım danışmanı için 35.000 TL tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır. (2)
Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri de dahil olmak üzere
bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi
yapılır. (3) Her
kuruluşa bir tarım danışmanı için yıllık 35.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet
sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla, 31/12/2017 tarihinden sonra 17.500
TL ve 30/10/2018 tarihinden sonra 17.500 TL olmak üzere iki dilim halinde
Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir. (4)
Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri
ilgili yılın bütçesinden karşılanır. Kaynak yetersizliği nedeni ile
yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden yapılır. (5)
Üzerinde haciz kararı bulunan kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu
müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kuruluşların birinci dilim TYDD
ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir. (6)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında
yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz. (7) TYDD
ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin banka
şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için
ödeme yapılmaz. (8)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki kadın tarım danışmanının doğum
yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi şartıyla, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun talep etmesi durumunda, bu Tebliğde
belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36 haftalık süresinde tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşa bu tarım danışmanı için 23.300 TL ödenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İl Teknik Komiteleri İl
teknik komitelerinin görevleri MADDE
11 – (1) İl teknik komiteleri
aşağıdaki görevleri yapar: a) İl teknik
komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite
ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak
için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır. b) İl
teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri kapsamında düzenlenecek
faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin
konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl
teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların TYDD’ye
başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır. ç) İl
teknik komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile
ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme
komisyonunu görevlendirebilir. d) İl
teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve
hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde
komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur. e) İl
teknik komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen kuruluşların
beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını
değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu
tespit eden il/ilçe müdürlüğü de ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunur. f) İl
teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek
ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin
kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik
hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir ve
kesin olarak karara bağlanır. Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE
12 – (1) Tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya
Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık
tarafından yapılır. (2)
Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın
öngördüğü her türlü denetime tabidir. (3)
Yapılan denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan
veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar
hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür.
Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir. BEŞİNCİ BÖLÜM Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin
Geri Alınması Desteklemeden
yararlanamayacaklar MADDE
13 – (1) Aşağıda belirtilen
kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz: a) 5
inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunanlar. b) 8
inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen kuruluşlardan, istenen belgelerle
birlikte 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve
süre içerisinde başvurmayanlar. c) TYDD
ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda
bulunan ve belge ibraz edenler. ç) Kamu
tüzel kişileri. d) Men
edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi
birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. e)
Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men edilen bir tarımsal
işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. f)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve
denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü ceza alan kuruluşlar, yetki
belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali cezası hali hazırda devam eden
kuruluşlar. g)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun başkanı veya
yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar. ğ) Tarım
danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda
tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde kendi
işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. h)
Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlar. ı)
İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet sunumu süresince birden
fazla değiştiren kuruluşlar. i) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal
işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas
alınarak ölüm hali hariç %20’nin altına düşen kuruluşlar. j) Tarım
danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun
olarak aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu ve SGK prim ödemesi
belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde
teslim etmeyen kuruluşlar. k) Tarım
danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar. l)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen hükümleri yerine
getirmeyen kuruluşlar. m)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen form ve raporları
düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne göndermeyen kuruluşlar. Desteklemenin
geri alınması ve teminatın iadesi MADDE
14 – (1) Aşağıda belirtilen
durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde
oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler
sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24
üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez kınama ve üstü ceza alan
kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı. b) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak ölüm hali hariç
%20’nin altına düşen kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD
ödemesi. c)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan kuruluşun ortağı,
başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği tarihten sonra görev
aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara ödenen yılı TYDD. ç)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde
oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler
sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24
üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarma cezası alan kuruluşlara yapılan
toplam TYDD ödemesinin %10’u, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci
uyarmadan dolayı kınama cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin %20’si, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası alan
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %40’ı birinci dilim ve ikinci
dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kuruluşlara
yapılan fazla ödeme. d) 13
üncü maddede yer alan kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi. (2) TYDD
son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı
halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir
nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir. İdari
yaptırımlar MADDE
15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen
ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden
belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar. (2)
Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD ödemesine neden olanlar
ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği
itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan kuruluşlar hakkında
gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır. (3)
İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere bu
Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar
hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan
teminat mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar
Hazine adına irat kaydedilir. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE
16 – (1) 30/5/2015 tarihli ve
29371 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2015/19) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE
17 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 18 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür. |